Cases & klanten
Groene Koers ondersteunt je bij het verduurzamen van jouw organisatie. Wij hebben een voorkeur voor organisaties in de zorg die zich willen onderscheiden in duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Gids voor duurzame zorg
Mensen beter maken of ondersteunen. Dat is waar professionals in de zorg het voor doen. Ze vinden dit niet te rijmen met de enorme verontreiniging, verspilling en het ziekteverzuim in hun sector. Steeds meer professionals staan op en komen in actie. Bevlogen laten ze zien hoe het anders kan. Als journalist zag ik hoe deze beweging zich ontwikkelde en besloot (samen met Cathy van Beek) een boek te schrijven en dat zelf uit te geven. Heel de Zorg biedt adviezen voor wie de reis naar duurzame zorg wil maken en meer wil weten over de pioniers die dit al hebben gedaan. Met deze uitgave en de vele lezingen die eruit voortvloeiden, draag ik bij aan de beweging naar verduurzamen van de zorg. Het boek is omarmd door het onderwijs en zorgaanbieders met duurzame ambities.
“Het boek is toegankelijk en leest gemakkelijk, een aanrader voor iedereen in de zorg – van arts tot zorgbestuurder.” NVTG
Hier meer informatie
BuurtzorgT in 10 symbolen
BuurtzorgT is een zeer innovatieve organisatie in de ggz. Ze onderscheiden zich in de manier waarop ze zorg verlenen. Hun vakmensen komen bij de mensen thuis, zijn zichzelf, betrekken het natuurlijk netwerk van patiënten en werken volgens een herstelgerichte filosofie. Ook op het gebied van organiseren doen ze het anders dan anderen. Ze werken met multidisciplinaire zelfsturende teams, gaan uit van vertrouwen in vakmensen, houden het eenvoudig, groeien organisch en zijn onderweg om ‘van zichzelf’ te worden. Dit doen ze volgens een op ‘steward ownership’ gebaseerd bedrijfsmodel, waarbij niet de geldschieters maar de medewerkers zeggenschap hebben. Oprichters Nico Moleman en Jos de Blok hebben de zeggenschap overgedragen aan collega’s (‘stewards’). Dit was aanleiding om het DNA van BuurtzorgT – of zoals ze het zelf noemen: hun ziel – vast te leggen. Dat deed Groene Koers graag voor deze duurzame en maatschappelijk bevlogen organisatie.
Cases & klanten
Groene Koers helpt organisaties bij het verwoorden van hun visie en vertellen van hun verhalen. We werken voor klanten in cruciale sectoren, zoals zorg, energie, water en wetenschap. Onze voorkeur gaat uit naar ondernemers en publieke organisaties die het verschil willen maken in innovatie, cultuur, mvo en duurzaamheid. We adviseren over communicatie en/of positionering. Daarnaast verzorgen we de conceptontwikkeling en/of uitvoering. De vorm kan verschillen: websites, visiedocumenten, koersboeken©, (digitale) magazines, brochures en boeken. Bij de realisatie van grotere projecten putten we uit een sterk netwerk van journalisten, fotografen, illustratoren, art directors en drukkers.
Kleur bekennen in de zorg
Zorgaanbieders lijken vijftig tinten grijs, als je op hun websites of brochures afgaat. Maar zodra je ze beter leert kennen, verschillen ze sterk qua cultuur, visie en werksfeer. Een gemiste kans. Want de zorg kampt met grote tekorten aan personeel. En we stevenen af op torenhoge kosten door vergrijzing, waardoor zorgverzekeraars steeds kritischer worden. Wie schaars talent of zorgverzekeraars voor zich wil winnen, moet kleur bekennen. Vertel hoe u het verschil maakt met uw zorg, medewerkers en nieuwe technologie. Licht uzelf eens flink door.
Klantvoorbeelden
Zorgaanbieders: ZorgSaam (zorggids), Hand- en Pols Revalidatie Nederland (zorggids), Arts en Zorg (visieverhaal).
Zorggerelateerd: Raad voor de Kinderbescherming (storytelling), Arion (koersboek), RIVM (storytelling).
Met nieuwe energie werken aan oplossingen
Als verduurzaming ergens een vlucht heeft genomen, dan is dat in de energiesector. Daar is het in vijftien jaar gegaan van de ongemakkelijke waarheid agenderen naar ongelooflijke oplossingen creëren. Wie in deze sector actief is kan niet langer volstaan met issues benoemen. U zult een visie moeten hebben op hoe de energiemarkt van de toekomst eruit ziet. Leg die visie vast en vertel op welke oplossingen we met zijn allen zitten te wachten.
Klantvoorbeelden
Stekker.app (website), Pure Energie (duurzaamheidsverslag), TenneT (storytelling jaarverslagen), Nuon (duurzame jaarmagazines en prijswinnend magazine Lumen), Stekker.app (website).
Mensen raken met water
Water heeft een imagoprobleem: het is goedkoop en het stroomt als vanzelfsprekend uit de kraan. Gevolg: we onderschatten de waarde ervan en realiseren ons onvoldoende hoeveel ervoor nodig is om schoon water zeker te stellen. We helpen de Nederlandse ‘waterdragers’ het belang van ‘water voor later’ beter voor het voetlicht te brengen. Bij de eigen medewerkers, die het verhaal verder vertellen en bij de stakeholders. Niet geschoten is altijd mis!
Klantvoorbeelden
Vitens (redactie jaarverslag, medewerkersmagazine, stakeholdermagazine), Waterschap Hollandse Delta (cultuurboek).
Kennis delen? Impact tonen!
Wetenschappers zijn helden in de dop. Ze bedenken oplossingen voor grote maatschappelijke problemen. Het spreekt echter niet altijd vanzelf dat die vondsten de maatschappij bereiken. Daarvoor moet je jouw kennis delen, niet in ruwe vorm maar door de impact te laten zien. Daar helpen wij universiteiten bij. En hen niet alleen, ook organisatieadviesbureaus. Die zitten eigenlijk met hetzelfde: hoe breng ik mijn kennis voor het voetlicht? Ons advies: vertel niet te veel over je gereedschap of jouw aanpak maar benadruk welke waarde jouw kennis voor een klant heeft.
Klantvoorbeelden
Universiteiten: Tilburg University (redactie meerjarenstrategie, publicatie-ontwikkeling, speeches, hoofdredactie en storytelling).
Organisatieadviseur: iPM Partners (positionering, redactie website, e-books en boek)
Klanten